Čo je to cieľová skupina?
Vaša cieľová skupina je konkrétna skupina ľudí, ktorých chcete osloviť svojím marketingom. Títo ľudia zvyčajne zdieľajú jednu (alebo viac) podobných charakteristík, ktoré ich robia najvhodnejšími pre váš produkt alebo službu. Zúžením zamerania a cielením len na špecifickú skupinu, ktorá bude najvnímavejšia na vašu správu, budete schopní marketingovať efektívnejšie – a aj úspešnejšie. Toto je jedna z prvých fáz práce na projekte a vie o ňom ktorákoľvek digitálna agentúra. Takto sa definujú cieľové skupiny pre SEO alebo “audiences” pre platené reklamy.
Skvelým spôsobom, ako začať premýšľať o svojom cieľovom trhu a publiku, je preskúmať demografické údaje potenciálnych zákazníkov a vytvoriť si zákaznícku personu. Zákaznícka persona je fiktívna reprezentácia vášho ideálneho zákazníka, ktorá vám pomôže lepšie pochopiť potreby vašej cieľovej skupiny.
Začnite identifikáciou svojej cieľovej skupiny tým, že si predstavíte, aký typ človeka by najviac profitoval z vášho produktu alebo služby, a spýtajte sa sami seba:
- Koľko rokov má tento človek?
- Kde býva?
- Aký typ práce vykonáva?
- Aké sú jeho záujmy?
- Aké potreby má a ako váš produkt alebo služba tieto potreby naplní?
Ak máte problém odpovedať na tieto otázky, začnite so širšími skupinami a postupne ich zužujte. Napríklad môžete ako východiskový bod zvoliť „mileniálov“ a potom zvážiť ďalšie charakteristiky, ako sú zamestnanie a pohlavie.
Vaša cieľová skupina sa bude líšiť v závislosti od toho, či predávate produkty business-to-consumer (B2C) alebo business-to-business (B2B). V prípade B2C budete marketingovo cieliť na jednotlivca v určitej fáze života alebo príjmovej skupine. Pri B2B je pravdepodobnejšie, že budete predávať nákupnému manažérovi alebo dokonca CEO. Marketingové prístupy sú podobné, ale potreby firmy sa pravdepodobne nebudú zhodovať s potrebami individuálnych spotrebiteľov.
Nájdite svoju cieľovú skupinu
Existuje niekoľko osvedčených metód, ktoré môžete použiť na nájdenie svojej cieľovej skupiny.
Pozrite sa na svojich súčasných zákazníkov
Ak už máte zavedenú zákaznícku základňu, preskúmajte jej demografické údaje. Začnite tým, že v údajoch o svojom publiku hľadáte spoločné znaky ako vek, zamestnanie a geografická poloha. Výsledky vás môžu nasmerovať k skupinám so zámerom nákupu, ktoré majú pravdepodobnosť nakúpiť u vás aj v budúcnosti.
Aj keď informácie, ktoré vám zákazníci poskytujú, nie sú detailné, stále ich môžete využiť vo svoj prospech na určenie svojej cieľovej skupiny. Napríklad, ak viete priemerné platové rozmedzie svojej cieľovej skupiny, môžete odhadnúť, koľko musí človek zarábať, aby si mohol dovoliť váš produkt alebo službu. Ak máte informácie o ich záujmoch – napríklad obľúbené aktivity alebo webové stránky – môžete to využiť na rozhodovanie, kde umiestniť svoje reklamy, aby ste cielili na túto konkrétnu skupinu.
Sledujte svoje analytické údaje
Ak má vaša firma webovú stránku, je aktívna na sociálnych sieťach alebo ste zverejnili digitálne reklamy, pravdepodobne už máte dáta, ktoré sú sledované. Existuje množstvo nástrojov na analýzu dát vo všetkých cenových kategóriách, napríklad bezplatný nástroj Google Analytics. Nástroje na analýzu sociálnych médií na platformách ako YouTube, Snapchat a Facebook už automaticky sledujú všetky vaše marketingové aktivity na sociálnych sieťach.
Venujte pozornosť demografickým údajom, ktoré sa zobrazujú vo vašich analytických dátach. Priťahuje váš obsah špecifické publikum, ktoré máte na mysli? Ak nie, čo môžete zmeniť, aby ste ich zaujali? Štúdium týchto dát vám môže poskytnúť prehľad o publiku, ktoré ste v minulosti možno nezvažovali, a pomôže vám spresniť vašu cieľovú skupinu.
Pozrite sa, čo robí konkurencia.
Vaši konkurenti sú konkurenti z nejakého dôvodu – pravdepodobne máte mnoho spoločných cieľov a prekrytých cieľových skupín. A hoci pravdepodobne nemáte prístup k ich interným údajom alebo marketingovým stratégiám, môžete sa veľa naučiť, keď si všimnete, čo robia dobre, prostredníctvom základného prieskumu trhu a sociálneho monitoringu.
Pozrite sa napríklad na ich profily na sociálnych sieťach. Kto interaguje s ich príspevkami? Aké kľúčové slová používajú a ako im tieto môžu pomôcť pritiahnuť určité publikum? Aké ďalšie účty sledujú? Odpovede na tieto otázky vám môžu poskytnúť cenné poznatky o cieľových skupinách vašich konkurentov – a pomôcť vám rozhodnúť sa, či chcete cieliť na tých istých ľudí.
Na druhej strane, pomocou sociálneho monitoringu môžete vykonať hlbší prieskum publika na sociálnych sieťach pre svoju vlastnú značku alebo firmu. Sledovaním kľúčových slov a hashtagov vašej zákazníckej persony môžete odhaliť ďalšie relevantné hashtagy, ktoré vaše publikum používa, alebo ich záujmy, čo vám umožní hlbšie pochopiť a spresniť svoju cieľovú skupinu.
Premyslite si, kto by mal prospech z vašej ponuky.
Venujte čas tomu, aby ste si urobili zoznam všetkých pozitívnych výsledkov, ktoré váš zákazník získa vďaka funkciám vášho produktu alebo služby. Zahrňte všetky spôsoby, akými môže váš produkt alebo služba pomôcť zákazníkovi a ktoré jeho potreby dokáže naplniť.
Identifikácia výhod vášho produktu alebo služby vás môže nasmerovať k ľuďom, ktorí z nich budú mať najväčší úžitok – k vašim ideálnym zákazníkom. Napríklad, ak vlastníte spoločnosť, ktorá vyrába štýlový a lacný nábytok, niekoľko výhod by mohlo byť to, že vaše produkty sú nákladovo efektívne a dokážu spraviť z nového domu domov.
V tomto prípade by ste mohli zistiť, že ľudia, ktorí by tieto výhody najviac ocenili, sú vysokoškoláci sťahujúci sa do internátov, mladé páry alebo kupci prvého bytu. Tieto skupiny ľudí majú zvyčajne od 18 do 35 rokov, čo vám dáva skvelý východiskový bod na vytvorenie zákazníckej persony. Potom môžete začať premýšľať nad detailnejšími otázkami, aby ste definovali svoju cieľovú skupinu: Aké sociálne siete používajú najčastejšie? Kde žijú? Aký majú rozpočet na nábytok?
Použite svoju cieľovú skupinu na lepší marketing.
Po tom, čo ste preskúmali svoju cieľovú skupinu, analyzovali konkurenciu a prešli dáta, môžete všetky tieto poznatky využiť na informované marketingové rozhodnutia, zlepšenie obsahového marketingu a marketingovej komunikácie. Tu je návod, ako zabezpečiť, aby vaša cieľová skupina zostala ústredným bodom vašich marketingových aktivít.
Zapíšte si to.
Vaša cieľová skupina by mala usmerňovať vašu marketingovú stratégiu, preto je dôležité pripomínať si potreby zákazníka v každom kroku procesu. Jasne definujte svoju cieľovú skupinu písomne a uložte si to na miesto, kde to budete mať na očiach vždy, keď budete musieť urobiť dôležité rozhodnutie.
Presne popíšte, koho sa snažíte osloviť. Buďte čo najkonkrétnejší – parametre môžete neskôr vždy zmeniť, ak zistíte, že vaša hypotetická cieľová skupina nie je v súlade s vašou skutočnou zákazníckou základňou. Pamätajte, že vaša cieľová skupina by mala zahŕňať vek, lokalitu, záujmy, zvyky, platové rozmedzie alebo akékoľvek ďalšie charakteristiky, ktoré sú dôležité pre váš priemysel alebo trhový segment.
Testujte reklamy na sociálnych sieťach.
Keď už máte dobrú predstavu o tom, kto je vaša cieľová skupina, môžete preskúmať analytické nástroje sociálnych sietí, Google Analytics alebo iné štatistiky, aby ste zistili, kde títo ľudia najpravdepodobnejšie uvidia (a budú reagovať na) vaše reklamy. Napríklad, väčšina používateľov Twitteru je vo veku 18-29 rokov, takže ak vaša cieľová skupina spadá do tohto rozmedzia, Twitter môže byť dobrým miestom na inzerciu.
Uistite sa, že si stanovíte merateľný cieľ, ktorý chcete svojimi reklamami dosiahnuť. Chcete zvýšiť návštevnosť webovej stránky? Získať viac odberov emailov? Viac označení „páči sa mi to“, sledovaní alebo zdieľaní na zvýšenie povedomia o značke? Poznanie svojich cieľov vopred vám pomôže neskôr zistiť, či boli vaše reklamy efektívne.
Pri tvorbe reklám premýšľajte o tom, aké vizuály a texty budú rezonovať s vašou cieľovou skupinou. Prispôsobte svoju marketingovú komunikáciu svojej zákazníckej persone. Napríklad, ak pôsobíte v kozmetickom priemysle a vaša cieľová skupina sa zaujíma o tutoriály na líčenie, napodobnenie formátu beauty tutoriálu na YouTube by mohlo byť skvelým spôsobom, ako ich osloviť.
Keď je váš obsah pripravený, je dobré začať v malom a merať odozvu. Zvážte testovanie niekoľkých rôznych verzií reklamy, aby ste zistili, čo funguje najlepšie, predtým ako investujete výraznejšiu sumu do jednej kampane.
Merajte a prispôsobujte.
Keď už ste svoju reklamu zverejnili, pozorne sledujte údaje z reportingu; tie vám ukážu, či ste zasiahli cieľ alebo potrebujete svoju stratégiu prehodnotiť.
Povedzme, že vaším cieľom bolo získať viac návštev na webe, takže ste vytvorili reklamu na Instagrame s odkazom na vašu vlastnú vstupnú stránku. Na meranie úspechu môžete sledovať počet zobrazení a mieru okamžitého opustenia tejto stránky. Ak sa počet zobrazení zvýši, ľudia reklamu vidia a reagujú na ňu. A ak je miera okamžitého opustenia nízka, znamená to, že vaša vstupná stránka ich úspešne vedie do ďalších sekcií vášho webu.
Dáta môžu tiež odhaliť nedostatky vo vašej digitálnej marketingovej stratégii. Možno reklama na Twitteri nebola zverejnená v správny čas a nezískala taký dosah, ako ste očakávali. Alebo vaša vstupná stránka nepriniesla toľko kliknutí, ako ste dúfali, a potrebuje rýchly redizajn, aby bola informatívnejšia a príťažlivejšia. Nájdenie týchto nedostatkov počas testovania vám pomôže upraviť vaše posolstvo a efektívnejšie sa spojiť so svojou cieľovou skupinou.
Zostať flexibilný a prispôsobovať sa novým informáciám je najlepší spôsob, ako cieliť na vašu cieľovú skupinu. Každá nová reklama, ktorú vytvoríte, je príležitosťou vylepšiť to, čo ste urobili v minulosti, a naučiť sa, ako to urobiť ešte lepšie v budúcnosti.
Pozrite si články
Zobraziť všetky článkyNajnovšie články
- Čo je cieľová skupina 4. novembra 2024
- Čistenie fasád domov má aj hlbší význam než len krajší vzhľad budovy 12. septembra 2024
- Čo ovplyvňuje chuť vašej elektronickej cigarety? Ako si vybrať ten správny liquid 22. augusta 2024
- Oživujeme tradície: Drevené výrobky pre dnešnú dobu 31. júla 2024
- Zatepľovanie: Kľúč k úspore energie a komfortu vo vašom dome 31. júla 2024